Vanaf schooljaar 2025-2026 starten we een symbioseklas voor leerlingen die tussen het regulier- en speciaal onderwijs invallen.
Deze leerlingen hebben behoefte aan extra ondersteuning vanwege sociaal-emotionele problematiek, werkhouding en/of gedrag. Ook hebben zij naast de basis- en de extra ondersteuning meer hulp nodig om goed tot leren te kunnen komen. Voorbeelden hiervan zijn hulp bij faalangst, omgaan met feedback, inzicht en omgaan in sociale situaties, omgaan met conflictsituaties, oorzaak-gevolg relaties, het houden van overzicht, plannen en organiseren, concentreren en het reguleren van emoties. Ons doel is om leerlingen met deze specifieke onderwijsbehoeften een kans te bieden op het behalen van een regulier vmbo-diploma.
Wat houdt het in?
Deze voorziening biedt een gestructureerde, prikkelarme en voorspelbare onderwijsomgeving. Dit geven we onder andere vorm door een kleine klas van maximaal 12 leerlingen, een mentor die in een vast lokaal de theorievakken geeft en een onderwijsassistent die meer tijd heeft om tijdens en buiten de lessen met leerlingen aan leerdoelen te werken. Daarnaast bieden we onderwijs in een reguliere setting.
Nauwgezette afstemming tussen VSO Briant College, leerling, ouders/verzorgers en jeugdhulp is meestal van toepassing bij de begeleiding van leerlingen in deze klas. In de symbioseklas werken we met de leerling samen aan individuele leerdoelen. In de symbiose stromen leerlingen in vanuit zowel het regulier- als het speciaal basisonderwijs. Leerlingen volgen gewoon het reguliere curriculum. We bereiden hen voor om vanaf het derde leerjaar het reguliere vmbo-programma van OBC Huissen te volgen met natuurlijk als doel het behalen van een diploma.
Ondersteuning
De ondersteuning is gericht op:
- het voorspelbaar en inzichtelijk maken van onderwijs;
- het voorspelbaar en inzichtelijk maken van sociale situaties;
- het begeleiden bij en aanleren van plannen, structureren en organiseren;
- het beperken van en leren omgaan met druk- en stressfactoren;
- het intensiveren of normaliseren van de relatie tussen leerling en docent en medeleerlingen;
- het actief betrekken van ouders en inzetten van hulpverlening.
Toelaatbaarheid en plaatsing
De symbioseklas is bedoeld voor een specifieke groep leerlingen waarvoor de volgende voorwaarden voldoen:
- Uit de niveaubepaling blijkt dat de leerling presteert op het niveau dat overeenkomt met vmbo-basis, vmbo-kader, vmbo-gemengd of vmbo-theoretisch;
- Op de huidige school is gebleken dat de leerling specifieke ondersteuning in het voortgezet onderwijs nodig heeft die de symbioseklas kan bieden. Er is twijfel tussen een plaats in het speciaal of het regulier onderwijs;
- Door de school van herkomst is gewerkt met handelingsgerichte doelen en er is een ontwikkelperspectiefplan (OPP) of groeidocument opgesteld en geëvalueerd in de afgelopen twee maanden;
- De huidige en plaatsende school zijn er beiden van overtuigd dat het behalen van een vmbo-diploma realistisch en haalbaar is met de mogelijkheden van de ondersteuning in de symbioseklas;
- Er een positief advies symbiose afgegeven door de Adviescommissie Symbiosegroepen. Ouders/verzorgers geven hiervoor toestemming middels een formulier en leveren een volledig dossier aan ter bespreking in de commissie;
- Er vinden kennismakingsgesprekken plaats met de leerling, ouders/verzorgers en huidige school met de toelatingscommissie.
Meer weten?
Bent u ouder/verzorger, leerkracht of IB-er en heeft u vragen over de symbioseklas? Neem dan contact op met Moniek Remie (ondersteuningcoördinator) of Nienke de Bie (teamleider onderbouw). Zij vormen samen de toelatingscommissie.