Eind 2022 kregen derdejaarsleerlingen van de afdeling Dienstverlening & Producten (D&P) de opdracht om een plan te maken voor het vernieuwen en herinrichten van hun schoolplein en de kleinere binnentuin. Ook de afdelingen Produceren, Installeren en Energie (PIE) en Bouwen, Wonen en Interieur (BWI) leverden een bijdrage aan het project. Inmiddels genieten de leerlingen al van de eerste aanpassingen die zijn gedaan aan het schoolplein en binnentuin.

Afdeling D&P 

D&P-leerlingen kwamen meteen met veel leuke ideeën om het schoolplein en de binnentuin te vernieuwen en te herinrichten. De leukste en meest haalbare ideeën mochten daadwerkelijk uitgevoerd worden. Inmiddels zijn de eerste aanpassingen al op het schoolterrein zichtbaar. De leerlingen zijn blij met de vernieuwingen. D&P-leerlingen Yara en Luna vonden het erg leuk om aan dit project te werken. 

Luna, 14 jaar: “Ik vind het gaaf dat ik nu aan een tafel zit waarvan ik zelf met klasgenoten het idee heb bedacht. Ook erg leuk is dat andere ideeën zijn uitgevoerd. We hebben ronde tafels uitgekozen zodat je iedereen kunt aankijken. Het zijn ruime bankjes waar je gezellig met veel klasgenoten aan kunt zitten. Op het schoolplein stond al een mooie stretchtent. In de binnentuin voor de derde- en vierdejaars nog niet. Naast dat we het een mooie tent vinden, trekken we de ruimtes zo naar elkaar toe en vormt het één mooi geheel. Ook een fijne groene omgeving, met planten en een grasveld, vonden wij erg belangrijk. Naast dat het een fijne sfeer geeft, kunnen we bij lekker weer op het gras chillen of een balletje trappen.”  

Yara, 17 jaar: “De vrijheid en creativiteit van dit project vond ik erg gaaf! Het samenwerken en het overleggen ging erg goed. We wilden graag een fijne en sfeervolle plek waar je lekker én droog kunt zitten. We hopen dat de nieuwe leerlingen van onze school ook net zoveel plezier met de nieuwe inrichting van het schoolplein en binnentuin hebben als dat wij nu hebben.”  

Samenwerking

Bijzonder aan het project is dat de leerlingen zelf inspraak hebben gehad over hoe hun schoolplein eruit komt te zien. Dat er, naast de D&P-afdeling, ook andere afdelingen een rol bij dit project kregen maakt het extra speciaal. Dit is een mooi voorbeeld van hoe verschillende disciplines samenwerken!

Afdeling PIE

PIE-leerlingen hebben de onderstellen van de nieuwe bankjes gemaakt. Ze hebben de staalonderdelen geknipt, gebogen, in elkaar gezet en gelast. Onder het keuzevak ‘Plaat- en constructiewerk’ zijn de leerlingen met dit project bezig geweest. In totaal hebben de leerlingen twintig onderstellen, die samen tien bankjes vormen, gemaakt. Deze worden op een later moment op het schoolplein geplaatst.

Afdeling BWI

Ook de afdeling BWI levert een mooie bijdrage aan het project. De BWI-leerlingen hebben de meeste stalen onderstellen al voorzien van een stevige houten balkenconstructie dat het zitvlak vormt. Als laatste zullen de leerlingen de zitgedeeltes afwerken en voorzien van een laklaag.

Ook hebben de leerlingen bestaande betonnen bankjes gerenoveerd. Een duurzame opdracht! De oude verflagen zijn verwijderd en nieuwe verflagen zijn aangebracht. Ook krijgen de bestaande banken, die nu alleen uit beton bestaan, nog een houten zitgedeelte. Hier zijn de leerlingen momenteel nog mee bezig. De bankjes krijgen hiermee een prachtige eigentijdse look!